Artykuł sponsorowany

Artykuły sponsorowane są specyficzną formą reklamy, do przygotowania której często angażowani są PR-owcy. Tekst bowiem powinien przypominać artykuł redakcyjny, jednocześnie w sposób subtelny przemycać elementy promujące dany produkt bądź firmę. O zasadności i skuteczności artykułów sponsorowanych są różne opinie w branży PR. Decydując się na sięgnięcie po nie, warto przeanalizować zalety i wady tego typu płatnych tekstów.

 

Artykuł bez zmian

Zamawiając artykuł sponsorowany zleceniodawca ma przede wszystkim gwarancję, że opracowany tekst ukaże się w prasie bądź internecie. Poza tym w żaden sposób nie zostanie zmieniona jego forma i treść, a dodatkowo można wpływać na to, kiedy ii gdzie materiał zostanie zamieszczony. W przypadku tekstów odredakcyjnych nie można mieć nigdy takiej pewności. Dziennikarze sami decydują, czy materiały PR-owe zostaną opublikowane, a także jaki zakres przekazanych informacji zostanie finalnie upubliczniony i w jakim świetle zostaną one zaprezentowane.

 

Wiarygodność artykułów sponsorowanych

Należy liczyć się z tym, że czytelnicy, widząc artykuł sponsorowany, mogą sceptycznie odnosić się zawartych w nim do informacji. Są to materiały o subiektywnym zabarwieniu, zatem można się spodziewać jednostronnego potraktowania tematu. Tym samym spora część odbiorców prasy czy internetu nie jest zainteresowanych czytaniem tego typu publikacji, bowiem - jak to bywa z reklamami - można z nich dowiedzieć się tylko o zaletach danego produktu czy biznesu. Znacznie większym zaufaniem traktuje się publikowane artykuły odredakcyjne. Czytelnicy liczą wówczas na rzetelność i obiektywizm dziennikarzy prezentujących dany temat. Zaistnienie w tego typu tekstach jest bez wątpienia znacznie bardziej wartościowe dla firmy.

 

Zbyt pięknie, żeby było prawdziwe

Przygotowując artykuły sponsorowane, należy być ostrożnym i nie formułować nazbyt pochwalnych zdań, czy też w przypadku wywiadów unikać pełnych zachwytu pytań i odpowiedzi. Stosowne wyważenie słów i treści jest niezmiernie istotne, tak aby w efekcie nie powstał banalny, nieciekawy i tendencyjny tekst. Może się bowiem zdarzyć, że artykuł sponsorowany nie tylko nie będzie promował, ale wręcz ośmieszał daną firmę w oczach opinii publicznej. Dlatego też przydają się PR-owe umiejętności pisania, które mogą sprawić, że artykuł sponsorowany wygląda i brzmi jak tekst redakcyjny, a jednocześnie w sposób nie nachalny i interesujący przekazuje istotne dla zamawiającego informacje.

 

Czy warto?

Na to pytanie nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Nie są one w stanie zastąpić tekstu odredakcyjnego, gdyż ani nie będą cieszyć się podobnym zainteresowaniem, ani wiarygodnością. Są jednak sytuacje i tematy, które pomimo chęci firmy i podejmowanych działań stricte PR mają nikłe szanse na opisanie ich przez dziennikarzy. Jeżeli firmie zależy na ich upublicznieniu, można wówczas rozważyć zamówienie artykułu sponsorowanego. Pamiętać należy przy tym, że odpłatna współpraca z gazetą czy portalem internetowym może w przyszłości utrudniać współpracę merytoryczną z redakcją. Media bowiem również zarabiają dzięki reklamom, a artykuły sponsorowane w końcu się do nich zaliczają.