Dachser poszukuje innowacyjnych rozwiązań w zakresie obsługi ostatniego etapu łańcucha dostaw w wielkich europejskich metropoliach. W ostatnim czasie operator uruchomił projekt ukierunkowany na usprawnienie dostaw na terenie Paryża. Jego celem jest wypracowanie modelu dystrybucji miejskiej dopasowanego do malejącej liczby dróg dojazdowych do centrum miast oraz coraz bardziej restrykcyjnych limitów emisji spalin w tych obszarach. Katalizatorem projektu był strategiczny program Idea2net, w ramach którego Dachser koncentruje się na poszukiwaniu przyszłościowych innowacji dla sieci.
Rozwojowi wielkich miast towarzyszą liczne bariery. Główne problemy stanowią wielokilometrowe korki, niedobór miejsc parkingowych oraz ograniczenia w postaci stref niskiej emisji. W dużych miastach jest to szczególnie widoczne w godzinach szczytu, gdy cały ruch miejski skoncentrowany jest w jednym obszarze. Efektem są nie tylko utrudnienia w komunikacji, ale także zanieczyszczenie powietrza.
- Wielkie miasta takie jak Paryż, Londyn czy Kopenhaga są świadome tych problemów i poszukują dla nich rozwiązań. Chcemy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie, by mieć w tym swój udział. Właśnie rozpoczęliśmy projekt pilotażowy w Paryżu, precyzyjnie ukierunkowany na te kwestie – mówi Stefan Hohm, Director Corporate Corporate Solutions, Research & Development.
- Francuska stolica jest dla nas ‘doskonałym miejscem’, w którym Dachser może wypróbować zupełnie nowe metody dostaw miejskich. Wszystkie zdobyte informacje zostaną uwzględnione w narzędziach informatycznych wykorzystywanych przez nasze oddziały na całym świecie, które poszukują rozwiązań w związku z wyzwaniami, z jakimi musi mierzyć się logistyka teraz i jakie pojawią się w przyszłości - komentuje Stefan Hohm.
Działania Dachser koncentrują się na nowych technologiach i sposobach dostaw, które nie będą przyczyniały się do zatorów drogowych i zanieczyszczania powietrza. Jedną z propozycji jest tworzenie mikrohubów, z których przesyłki są odbierane w nocy i za pomocą specjalnych pojazdów o niskiej emisji spalin dostarczane do sklepów i centrów handlowych w mieście. W ramach testu Dachser realizuje w Paryżu dostawy za pomocą elektrycznych samochodów dostawczych, a także elektrycznych rowerów cargo. Są to dobre rozwiązania dla małych dostaw o dużej częstotliwości. Z uwagi na niski poziom wydawanego hałasu oraz emisji, mogą stać się one preferowaną formą dostaw w centrach dużych miast. Wymaga to jednak wcześniej stworzenia odpowiedniej infrastruktury dopasowanej do specyfiki urządzeń. Elektryczne samochody dostawcze mają zasięg ok. 100 kilometrów, po przebyciu których trzeba je ponownie ładować. Samo to oznacza konieczność świeżego spojrzenia na kwestię lokalizacji mikrohubów.
- Logistyka miejska to skomplikowane wyzwanie, co czyni je szczególnie ekscytującym i atrakcyjnym. Nie ma prostych rozwiązań, które można by dopasować do każdej sytuacji. To, czego potrzebujemy, to inteligentne rozwiązania i solidne systemy, z którymi będziemy mogli sobie poradzić w różnych sytuacjach. Chcemy wypracować sposoby odpowiedzialnego działania na przyszłość, nie tylko dla Paryża. Nad tym pracuje właśnie nasz zespół – każdego dnia, z dużym entuzjazmem i zaangażowaniem – komentuje Stefan Hohm.