W 2016 r. międzynarodowy operator logistyczny Dachser osiągnął skonsolidowane przychody na poziomie około 5,71 mld EUR – o 1,7% wyższe niż rok wcześniej. Zarówno liczba, jak i tonaż obsłużonych przesyłek zwiększyły się o 2,4% - do 80 mln sztuk i 38,2 mln ton. Wzrost ten był napędzany przez europejski transport drogowy oraz logistykę żywności.
- Pomimo wahań w światowej gospodarce udało się nam zachować stabilną pozycję rynkową dzięki utrzymaniu wzrostu organicznego na poziomie z lat poprzednich przy jednoczesnym rozwijaniu rozwiązań na potrzeby rynku przyszłości – mówi Bernhard Simon, CEO Dachser.
Rozwój działalności biznesowej w poszczególnych obszarach
W ramach Road Logistics, który odpowiada za 75% całkowitych przychodów Dachser, linia biznesowa European Logistics (EL) odnosiła korzyści ze spójnej strategii eksportowej, która przyczyniła się do wzrostu dochodu brutto o 2,4% do 3,5 mld EUR. Liczba i tonaż przesyłek wzrosły odpowiednio o 2,2% i 2,3%.
- Nasze organizacje krajowe notowały zyski dzięki silnemu zapotrzebowaniu na transport transgraniczny w ramach jednolitego rynku europejskiego. Jeżeli chodzi o wymianę towarów, Europa jest i pozostanie rynkiem stabilnym, z wieloma wewnętrznymi powiązaniami – zauważa Bernhard Simon.
Po raz kolejny najwyższą dynamikę wzrostu odnotował obszar Dachser Food Logistics, który wygenerował przychody w wysokości 812 mln EUR – o 9,5% większe niż w roku 2015. Wzrost ten był napędzany przede wszystkim przez silną działalność krajową w sektorze dóbr konsumpcyjnych w Niemczech. Drugim elementem składowym tego sukcesu były transgraniczne przewozy żywności realizowane w ramach European Food Network.
European Food Network zrzesza 13 partnerów oraz 10 członków stowarzyszonych i świadczy usługi transportu liniowego w 34 krajach, mając największy zasięg geograficzny w całej Europie.
- Do tego sukcesu przyczyniła się wysoka jakość naszych usług, zapewniająca wiodącą pozycję na rynku, pozytywny wpływ miało także wybudowane w Erlensee k. Frankfurtu Europejskie Centrum dla Logistyki Żywności – wyjaśnia Bernhard Simon.
Dachser Air & Sea Logistics odnotował spadek przychodów o 3% do 1,54 mld EUR. Liczba przewiezionych przesyłek utrzymała się na poziomie z 2015 roku. Niższe przychody były wynikiem zmniejszonych stawek za transporty międzynarodowe, w szczególności we frachcie morskim, oraz negatywnego wpływu wahań kursów walut.
- Dobrze wiemy, jak radzić sobie z niestabilnym charakterem międzynarodowego transportu lotniczego i morskiego i stale rozwijamy ten obszar działalności biznesowej – mówi Bernhard Simon.
Dachser oferuje swoim klientom w tym segmencie obsługę ogólnoświatowych łańcuchów dostaw, trasy, które są ściśle powiązane z drogową siecią transportową w Europie, a także jednolite systemy IT. Firma dąży również do przyciągnięcia klientów spoza Europy poprzez rozszerzenie realizowanych operacji o transporty wewnątrzazjatyckie oraz ukierunkowany wzrost organiczny sieci Dachser w obu Amerykach.
Inwestycje w sieć oraz w badania i rozwój
Dachser zwiększył środki na planowane inwestycje z 125 mln EUR w 2016 r. do 177 mln EUR w 2017 r. Projekty te są ukierunkowane przede wszystkim na rozbudowywanie sieci i poszczególnych lokalizacji, rozwijanie systemów IT oraz prace badawczo-rozwojowe.
- Prowadzimy intensywne badania dotyczące wszelkich aspektów przyszłościowych rozwiązań logistycznych oraz tego, w jakim stopniu będzie je można digitalizować. Wdrożyliśmy innowacyjne procesy na różnorodnych szczeblach w ramach całej grupy, aby utrzymać swoją pionierską pozycję w sektorze logistycznym – podkreśla Bernhard Simon.
Dachser prowadzi również inwestycje w rozwój usług z zakresu logistyki kontraktowej. Tylko przez ostatnie dwa lata zwiększył swoją przestrzeń magazynową o ponad 350 000 mkw., zyskując tym samym miejsce na przechowywanie dodatkowych 300 000 palet. Operator może teraz oferować swoim klientom ponad dwa miliony miejsc paletowych w niemal 200 magazynach na czterech kontynentach.