Sfinks Polska, spółka zarządzająca największą w Polsce siecią restauracji typu casual dining Sphinx oraz sieciami WOOK i Chłopskie Jadło, po pierwszym półroczu obejmującym okres od 1 grudnia 2015 do 31 maja 2016 r. wypracowała jednostkowe przychody ze sprzedaży w wysokości 89,03 mln zł, co stanowi wzrost o 6% r/r. Jednocześnie spółka zwiększyła zysk netto o 124% r/r do 6,61 mln zł. Sfinks osiągnął przy tym jednostkowy wynik EBITDA na poziomie 9,20 mln zł wobec 10,89 mln zł w pierwszym półroczu 2015 r. Kapitały własne spółki na koniec maja 2016 r. wzrosły do 12,82 mln zł. Od początku roku Sfinks zyskał 8 nowych restauracji, m.in. przejął kultowy pub Bolek w Warszawie. Spółka ma już podpisane umowy na kolejnych 6 lokali.
- Konsekwentnie pracujemy nad realizacją naszej strategii, której podstawą jest rozwój w oparciu o rentowną sieć. Regularnie otwieramy nowe restauracje o dużym potencjale, ale też systematycznie weryfikujemy efektywność istniejących restauracji i na tej podstawie podejmujemy decyzje o remontach lub zamknięciach lokali. W pierwszym półroczu tego roku dotyczyło to 10 restauracji, co jest widoczne w naszych przychodach. Szczególnie cieszy nas wzrost obrotów Chłopskiego Jadła. Ten rok po wielu latach pracy będzie przełomowy dla tej marki – komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska SA.
W 2016 r. spółka otworzyła nowe restauracje Sphinx w Katowicach, Sopocie, Gnieźnie, Galerii Łódzkiej, CH Nova w Gorzowie Wielkopolskim oraz w zabytkowych wnętrzach na Dworcu PKP we Wrocławiu. Uruchomiona została także nowa restauracja Chłopskie Jadło w Olsztynie. Zrealizowano jednocześnie generalne remonty w restauracjach Sphinx na krakowskim rynku oraz centrach handlowych Manufaktura w Łodzi i Targówek w Warszawie. W przygotowaniu jest 6 kolejnych lokali m.in. Sphinx w Warszawie i Poznaniu oraz Chłopskie Jadło we Wrocławiu i Bydgoszczy. Sfinks jest obecnie również właścicielem kultowego lokalu w Warszawie - Pubu Bolek.
- Dostaliśmy ofertę i zdecydowaliśmy się na przejęcie Bolka. Jest to rozpoznawalna marka i uznane miejsce na mapie gastronomicznej stolicy. Chcemy je rozwijać z zachowaniem jego tradycyjnego charakteru. Już zakończyliśmy tam gruntowny remont, a wprowadzone modernizacje zostały bardzo pozytywnie odebrane przez klientów. Nie zamierzamy jednak budować sieci na bazie tej marki. Obok wzrostu sprzedaży jest to dla nas sposobność na poszerzenie portfolio o dobrze działającą restaurację i osiąganie przy okazji synergii biznesowych. To przykład, że Sfinks może rozwijać się także w oparciu o przejęcia kultowych niesieciowych restauracji, których właściciele po wielu latach ciężkiej pracy w tym biznesie chcą nieco zwolnić tempa - komentuje Sylwester Cacek.
Sfinks, zgodnie z założeniami strategii rozwoju, weryfikuje rynek także pod kątem potencjalnych akwizycji sieci restauracji. Prowadzi obecnie negocjacje ze spółkami Cafe Contact oraz Inwento dotyczące zakupu marek „Meta Seta Galareta”, „Meta Disco” oraz „Funky Jim”. Spółka konsekwentnie prowadzi też działania ukierunkowane na zwiększanie wyników na bazie istniejącej sieci. W restauracjach Sphinx wprowadzono nowe menu główne zawierające liczne nowości nawiązujące do orientalnego charakteru sieci oraz wzbogaconą ofertą steków. Klienci mogą też systematycznie kosztować nowych potraw na bazie ofert sezonowych wdrażanych zarówno w restauracjach Sphinx, jak i Chłopskie Jadło. Prowadzone są też różnego rodzaju akcje i konkursy promocyjne. W restauracjach Sphinx testowany był nowy program dla stałych klientów – Aperitif, uczestnictwo w którym pozwala na zakup wszystkich napojów z 40-procentową zniżką. Jego pełne wdrożenie przypadło już na III kwartał br. Sfinks jest też bliski wprowadzenia usługi delivery.
- Jesteśmy w trakcie bardzo obiecujących testów tej usługi w naszej restauracji Chłopskie Jadło w Poznaniu. Posiłki są dowożone na bazie dedykowanego menu w pojemnikach zgrzewanych folią, co pozwala na utrzymanie wysokiej temperatury dania przez dłuższy czas. Wstępne rezultaty po pierwszym miesiącu testów sprawiają, że już rozważamy wdrożenie usługi delivery w całej sieci, a także rozpoczęcie testów w restauracjach Sphinx i WOOK – zapowiada prezes Sfinksa.
Grupa Sfinks Polska w okresie 1 grudnia 2015 – 31 maja 2016 osiągnęła skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 91,2 mln zł, co oznacza wzrost o 6% r/r. Grupa w okresie tym zwiększyła skonsolidowany zysk netto o 142% r/r do poziomu 6,38 mln zł i wypracowała EBITDA w wysokości 9,03 mln zł wobec 10,65 mln zł w pierwszej połowie 2015 r.
***
Sfinks Polska zarządza 113 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 98 restauracji Sphinx (segment casual dining), 11 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 3 restauracjami WOOK (segment casual dining), a także kultowym pubem Bolek w Warszawie. Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.