Ponad połowa (54%) dorosłych mieszkańców Warszawy, Krakowa, Poznania, Gdańska i Wrocławia jest zdania, że obecnie częściej niż jeszcze 10 lat temu organizuje się spotkania okolicznościowe lub towarzyskie w lokalach – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie restauracji Sphinx przez Gfk Polonia. Jednocześnie aż 85% warszawiaków, krakowian, poznaniaków, gdańszczan i wrocławian uważa, że lokal gastronomiczny jest dobrym miejscem na organizację spotkań okolicznościowych lub towarzyskich. Tym samym ze względu na zbliżający się okres Bożego Narodzenia oraz biorąc pod uwagę oczekiwania klientów restauracje Sphinx wprowadziły ofertę świąteczną dla grup. Są to cztery zróżnicowane cenowo zestawy dań, z których mogą skorzystać grupy liczące co najmniej pięć osób.

 - Polacy zmieniają swoje przyzwyczajenia i preferencje związane z celebrowaniem wydarzeń okolicznościowych i towarzyskich. Tego typu imprezy coraz częściej przenoszą się z zacisza domowego do restauracji, kawiarni czy pubów. Wielu mieszkańców dużych miast uważa, że lokal gastronomiczny jest dobrym miejscem na zorganizowanie spotkania okolicznościowego lub towarzyskiego. Co ciekawe  zdania takiego jest aż 90% wrocławian, wobec 76% krakowian. Pokazuje to pewne różnice w przyzwyczajeniach i preferencjach mieszkańców poszczególnych miast i regionów. Polacy ceniący swój czas, spokój i wygodę zapewne coraz chętniej będą korzystali z usług restauracji planując rodzinne i towarzyskie spotkania, jak chociażby związane ze zbliżającymi się świętami – mówi Dorota Cacek, wiceprezes Sfinks Polska, właściciela sieci Sphinx.

Wśród powodów, dla których dobrze jest zorganizować spotkanie towarzyskie lub okolicznościowe w lokalu, warszawiacy, krakowianie, poznaniacy, wrocławianie i gdańszczanie wskazują najczęściej mniej pracy i stresu związanego z imprezą (80%). Poza tym cenią sobie również oszczędność czasu (68%), a także wskazują na brak warunków w domu na przeprowadzenie tego typu spotkań. To ostatnie deklaruje 68% mieszkańców dużych miast. Ponadto prawie co piąty (19%) mieszkaniec Warszawy, Krakowa, Poznania, Wrocławia i Gdańska uważa, że organizowanie imprez w lokalu jest modne. Z kolei dla 16% osób z dużych miast lokal gastronomiczny jest odpowiednim miejscem na imprezy, ponieważ dom postrzegany jest jako azyl dla najbliższej rodziny. Z kolei 11% widzi w organizacji imprez w lokalach oszczędność kosztów.

Jak wynika z badań na rzecz sieci restauracji Sphinx mieszkańcy stolicy Małopolski są liderem pod względem regularnego odwiedzania restauracji, pubów czy barów. Natomiast osoby z Gdańska i Poznania najrzadziej korzystają z lokali gastronomicznych. Przynajmniej raz w tygodniu lub częściej bywa w lokalach gastronomicznych 44% krakowian, 40% warszawiaków, 32% wrocławian, 29% gdańszczan i tyle samo poznaniaków. Nierzadko powodem do korzystania z tych miejsc są imprezy okolicznościowe. Mieszkańcy badanych pięciu dużych miast przyznali, że w ciągu roku odwiedzili restaurację, kawiarnię czy pub z powodu urodzin lub imienin dorosłego (26%), rocznicy ważnego wydarzenia (23%), chrztu (17%), komunii (17%), przyjęcia weselnego (17%), urodzin lub imienin dziecka (10%). Z kolei aż 46% z nich było w lokalu gastronomicznym ze względu na inne spotkanie towarzyskie z przyjaciółmi i znajomymi.

W Polsce z roku na rok coraz popularniejsze staje się organizowanie w lokalach firmowych spotkań świątecznych i tzw. „Christmas party” w gronie znajomych. Z myślą o tym restauracje Sphinx jak co roku wprowadziły ofertę świąteczną dla grup. Tworzą ją cztery specjalnie skomponowane zestawy w cenach: 45 zł, 65 zł, 75 zł i 95 zł, w skład których wchodzi po kilka dań z napojami. Dodatkowo do każdej rezerwacji przysługuje 15-procentowy rabat na pozostałe propozycje z pełnego menu restauracji Sphinx.

- Biorąc pod uwagę preferencje i zmieniające się zwyczaje klientów lokale dostosowują się do aktualnych trendów. Część restauracji  Sphinx ma możliwość wydzielenia sal na indywidualne spotkania towarzyskie lub biznesowe. Dzięki temu goście mogą świętować uroczystości w gronie znajomych czy rodziny w komfortowych i  kameralnych warunkach - dodaje Dorota Cacek.

 

Badanie opinii na rzecz sieci restauracji Sphinx przeprowadzono przez Gfk Polonia w maju 2014 r. na próbie (n=1008) respondentów z Warszawy, Krakowa, Poznania, Gdańska i Wrocławia w wieku 18-65 lat. Próba oddaje strukturę populacji poszczególnych miast.